روش اندازه گیری ابعاد پنجره ها برای تهیه پرده هایی مثل زبرا، شید رول، لوردراپه، سیلوئت، باندرول، کرکره ای و اغلب پرده هایی که حالت افقی و شکلی مدرن تر دارند، با پرده های پارچه ای کمی تفاوت دارد، که برای اندازه گیری دقیق آن ها باید نکاتی را در این زمینه یاد داشته باشیم.

در این بخش قرار است تا اطلاعات دقیق تری در این مورد کسب کنیم تا بعد از آویختن پرده ها، از زیبایی آن ها لذت برده و فضایی شیک تر را تجربه کنیم، پس به این نکات دقت بیشتری داشته باشید و هنگام اندازه گیری حتماً آن ها را لحاظ کنید.
طریقه اندازه گیری ابعاد پنجره ها برای پرده های مدرن

پرده هایی مانند پرده های کرکره ای، زبرا، لوردراپه و… به علت داشتن مکانیزم بالابر و سیستم حرکتی مخصوص به خود و ساختار خاصی که دارند ، باید در موقع اندازه گیری برای تهیه و نصب پرده، به شکلی بسیار دقیق تری اندازه گیری شوند و این سنجش باید دقیقاً متناسب با ابعاد پنجره صورت گیرد.
چرا که اگر حتی این عددها به اندازه ی یکی و دو سانت کم و زیاد شوند، پرده یا کوچکتر از ابعاد پنجره و یا بزرگتر از آن درآمده و در قاب پنجره درست قرار نخواهند گرفت و نقص بزرگی در آن ها محسوب می شود که زیبایی پرده را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
برای تمامی پرده هایی که با مکانیزم جدید طراحی و دوخته می شوند هم می توان دو حالت را در نظر گرفت، حالت روکار پرده و یا حالت توکار پرده و نصب آن برای همه پرده ها از قبیل کرکره ای، باند رول، زبرا، سیلوئت، بامبو، ورتیلاین، لوردراپه، شید و… یکسان می باشد.

برای اینگونه پرده ها که قرار است از پرده هایی با مکانیزم جدید استفاده شود، برای اندازه گیری عرض پنجره، عرض کل کادر پنجره را محاسبه کرده و از هر طرف به متراژ بدست آمده ۱۰ سانت اضافه می کنیم.
برای اندازه گیری ابعاد پنجره ها و محاسبه ارتفاع پرده هم از قسمت بالای کادر پنجره، ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بالاتر را اندازه می زنیم و یا به اندازه دقیق کادر پنجره همان ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر را اضافه می کنیم.

برای محاسبه این نوع از پرده، لازم است تا چهارچوب یا همان کادر پنجره را بطور کاملاً دقیق اندازه بگیریم و از عدد بدست آمده یک تا دو سانت کم کنیم، تا در هنگام اجرای کار و نصب پرده دچار مشکل نشویم و کار نصب پرده با سهولت انجام شود.
برای اندازه گیری ارتفاع پرده برای خرید پرده های طرح های جدید هم، ارتفاع کل کادر پنجره را اندازه گیری کرده و از عدد بدست آمده ۲ سانت کم می کنیم، تا پرده ها به راحتی نصب شده و در قاب پنجره کاملاً فیکس شوند و زیبایی لازم را داشته باشند.

کاغذ دیواری‌ها به صورت رولی به فروش می‌رسند. هر رول کاغذ دیواری استاندارد ۵ متر مربع از دیوار را پوشش می دهد. این رول ها ۵۳ سانتی متر عرض (یا پهنا) و ۱۰ متر طول دارند. البته استانداردهای دیگر (مثلاً ۷۰ در ۱۰) نیز در بازار موجود اند اما رول ۵ متری کاغذ دیواری به دلیل پهنای مناسب راحت تر نصب شده و لذا استاندارد اصلی در همه‌ی برندها محسوب می‌شود. بنابر‌این یک رول با پهنای ۵۳ سانتی متری برای پوشاندن دیواری با ابعاد تقریبی ۳ در ۱.۶ متر کافی است. البته اگر بخواهیم اعداد دقیق تر داشته باشیم، با فرض ارتفاع ۳.۱ متر برای یک دیوار، هر رول به سه قسمت تقسیم شده که در کنار هم ۱۵۹ سانتی متر از عرض دیوار را می‌پوشاند.
برای راحتی محاسبه تعداد رول کاغذ دیواری ۵ متر مربعی مورد نیاز برای پوشاندن دیوار های خانه ای با متراژهای رند را در جدول زیر ببینید: (این اعداد تقریبی بوده و با کسر مساحت عناصری چون درب، پنجره، کمد دیواری و … محاسبه شده اند.)
50 متر مربع: 16 تا 18 رول 5 متری
60 متر مربع: 20 تا 22 رول 5 متری
70 متر مربع: 20 تا 22 رول 5 متری
80 متر مربع: 22 تا 24 رول 5 متری
90 متر مربع: 24 تا 26 رول 5 متری
100 متر مربع: 26 تا 28 رول 5 متری
120 متر مربع: 30 تا 32 رول 5 متری

برای محاسبه تعداد رول کاغذ دیواری لازم برای یک اتاق چند حالت می‌توان در نظر گرفت:
دیوارهای اتاق بدون پنجره یا کمد باشند:
تعداد رول مورد نیاز= (مجموع عرض دیوارها × ارتفاع + مساحت سقف اتاق – مساحت درب) تقسیم بر ۵.
دیوارهای اتاق با پنجره یا کمد باشند:
تعداد رول مورد نیاز= (مجموع عرض دیوارها × ارتفاع + مساحت سقف اتاق – مساحت درب و پنجره‌ها) تقسیم بر ۵.
برای مثال فرض کنید یک اتاق ۱۲ متری با طول و عرض ۴ و ۳ و ارتفاع ۳.۱ متر داشته باشیم که یک درب ۲.۵ و پنجره ۳ متر مربعی دارد. متراژ کل ۴۹.۹ متر مربع شده و تعداد رول کاغذ دیواری لازم ۵ عدد.
اگر نمی‌خواهید به سقف کاغذ دیواری بچسبانید مساحت آن را از محاسبات حذف کنید.